Српски
Srpski
English
eXTReMe Tracker
ВЕЧИТИ ШАХ
Прва - Турнири - Претрага - Рејтинг - Лига - Вести - Линк
user:  
pass:
 
  Пар коментара

Пар коментара

12.08.2013 /   Андрејић, Владица (2210)

Добили смо неколико коментара па објављујемо...

Поводом два објављена текста Некоректни играчи и Некоректни играчи - коментари, поново се јавио Радивојевић.

Милан Радивојевић, 5. август 2013

Пре пар недеља сам коментарисао како поједини играчи на блиц турнирима често играју на победу јасне реми позиције, па чак и позиције где су слабији или изгубљени, одбијајући при том реми. О томе је доста тога написано, шаховска јавност ће се свакако поделити. Јасно је да су фиде правила писана пре свега за дигиталне сатове и да оваквих спорних ситуација не би било када би се блиц турнири играли са додатком од бар две секунде за потез.

Том приликом сам увредио Стојановић Властимира потпуно непотребном квалификацијом "најнекоректнији играч на блиц турнирима у Београду" и ја му овим путем упућујем јавно извињење, као што сам то већ учинио и лично. Могу да разумем његову узнемиреност због тога, јасно је да нема објективних критеријума по којима би било који играч могао тако да се квалификује а очигледно је да сам то написао у огорчењу насталом као последица спорне ситуације у нашој партији.

Срдачан поздрав шаховској јавности

Милан Радивојевић

Данас нам се јавио господин Бакмаз са питањем како пресудити. Хајмо најпре да прочитамо.

Томислав Бакмаз, Бачка Паланка, 12. август 2013

Јуче сам као МК, 11.08.2013. год. судио традиционални брзопотезни позивни турнир у Младенову, селу поред Бачке Паланке. Међу 26 учесника била су три ФМ и десетак МК. Била су два веома занимљива случаја који могу бити многима интересантни па их наводим.

Први случај:
Део табле који је битан за опис случаја изгледа овако: Бели пешаци су на ц5, д4 и е5 а црни пешаци су на а7,б7,ц6,д5 и е6. Распоред осталих фигура није битан. На потезу је црни који поставља пешака са б7 на б6. Бели у магновењу узима свога пешака са д4, уклања свога пешака са ц5 и на његово место поставља онога пешака са д4. Црни такође у магновењу не рекламира неправилан потез већ узима белог пешака са поља ц5 и ту поставља свога пешака са б6. Тада бели гласно констатује да ту нешто није како треба те да је црни одиграо неправилан потез. Црни није неправилно "појео" белог пешака већ само није рекламирао неправилан потез белог. Ја сам пресудио да се игра настави. Да ли сам био у праву ?

Други случај:
Играч са белим фигурама је на потезу и узима у руку пешака испред свога краља који је на г1 с којим намерава одиграти потез. Затим га испушта из руке, узима своју даму и на упозорење противника враћа је на своје место не одигравши нигде са њоме. Затим опет узима оног пешака и одиграва потез који је једино био логичан а то је да га помери за једно поље унапред што је црни и очекивао. Међутим, бели веома брзо повлачи тога пешака за два поља напред и стаје на четврти ред на коме су обе даме (бела на ц4 а црна на х4). Како то црни није очекивао већ да ће му бити нападнута дама он узима своју даму и у магновењу "једе" противникову прескачући постављеног пешака на г4. Тада бели рекламира неправилан потез али пристаје да се партија настави онако другарски коју касније добија регуларним путем. Онда ме зове црни и описује горе поменуту ситуацију као некоректну те тражи да пресудим у његову корист. Подвлачим, нисам регистровани судија али закључујем да бели иако је узео своју даму у руку и вратио је на своје место, није с њоме ништа одиграо већ је играо с пешаком кога је прво и додирнуо па према томе није повукао неправилан потез. Да ли сам и овде био у праву ?

Захваљујем се било коме на стручном одговору.

Узећу на себе да одговорим на питања која су овде постављена. Када играч по убрзаном или брзопотезном шаху повуче потез и притисне сат, он више нема право да се жали јер више није на потезу. Његов противник након тога има легитимно право да рекламира неправилност или да настави да игра. У брзопотезном шаху неправилан потез ће на рекламацију противника изгубити партију, док се у убрзаном шаху јавља могућност да се та ситуација злоупотреби (нпр нападом на јаку фигуру док је противник остао у шаху). Црни у описаној ситуацији има право да настави да игра и одиграо је легалан потез, тако да бели нема основано право да се жали. Дакле судија је исправно поступио што је пустио да се игра настави.

У другом случају црни може да се жали на то што бели превише чачка фигуре (у брзопотезном шаху судија се не меша у партију док се неко од актера не жали), на шта судија може да изрекне белом опомену. Бели је играо фигуром коју је прву ухватио тако да ту ништа није спорно. Пошто је црни вукао неправилан потез, а бели то уредно рекламирао, бели одмах добија партију. Остаје питање на шта се уопште жали црни. У сваком случају црни није на време рекламирао пипкање више фигура, тако да и судија ту нема кад да додели опомену, самим тим накнадна жалба после завршене партије није основана.

По мом мишљењу црни не треба ни да упозорава противника да је пипао пешака, већ да то рекламира тек кад (ако) бели одигра дамом и притисне сат. Уколико се то деси, мишљења сам да бели треба да изгуби партију јер је одиграо нелегалан потез дамом из разлога што мора играти само пешаком кога је прво хватао са намером да игра њиме. У брзопотезним партијама време се не враћа и некоректно укључити сат противнику се скупо плаћа.

Но неки наши врхунски судије не мисле тако. Некада давно имао сам ситуацију да мој противник у тешком обостраном цајтноту хвата свог топа затим подиже мог топа да га поједе. Тада уочава да то директно губи партију. Он онда враћа мог топа на место, па и свог топа и игра краљем да прибрани свог топа. Пошто је притиснуо сат ја сам исти зауставио и звао судију јер сматрам да је то врхунац безобразлука. Судија је пресудио да он мора да поједе топа топом и да се игра наставља, а то што је мени отишло неко време због безобразне игре и укључивања мог сата, то ником ништа...